bloglovin CamillaPedersen's Profile Page

Kulturchock part 1

För omväxlingens skull tänkte jag inte skriva om min dag, utan göra något som jag tänkt göra så himla länge: skriva lite om några av skillnaderna mellan livet i Sverige och livet här. Och hur gör man det bäst, om inte med en punktlista? :)

•  Vädret här är galet. De första 2 månaderna jag var här var det över 35° ute varje dag. Nu skiftar det galet snabbt, förra veckan var det sol och 25° ute, i förrgår snöade det.

•  Man tilltalar alla som är äldre än en själv med ma'am och sir, och ms. eller mr. Man kallar inte någon vid deras förnamn. De flesta tilltalar t o m sina egna föräldrar (!) med ma'am och sir. Haha, ni kan nog ana förvåningen när jag berättade att jag kallar mina lärare Eva-Karin för Karre, Per för Päran osv.

•  Varje morgon när vi tittar på nyheter från skolans TV-sändnings-klass, måste alla 1000 elever ställa sig upp i sina klassrum, lägga handen över hjärtat, titta mot flaggan som finns upphängd i varje klassrum, och upprepa The Pledge of Allegiance: I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the republic for which it stands. One nation, under God, indivisible, with liberty and justice for all. (Yep, I know it!)

•  Jag har A eller A+ i alla mina klasser här. Alla prov är multiple choices, true/false eller liknande. Allting bedöms med poäng, och sålänge man gör uppgiften så får man 100% - alltså bedöms ingenting på hur bra det faktiskt är. Dvs att alla elever kan få A sålänge man bara gör sina uppgifter.

•  De flesta vet nog att religion är ganska stort här i Södern. De flesta jag känner går i kyrkan 1-3 gånger i veckan. Och i skolan får man inte lov att lära ut evolutionsteorin, eftersom att den strider mot de flestas tro.

• Jag måste ju avsluta min fina punktlista med: mat. Låt mig bara säga att allt är friterat här. Jag har en 10 minuters bilresa till skolan och vi kör förbi ca 15 snabbmatsrestauranger, haha. Skollunchen ser de flesta dagar ut såhär: pizzaslice, en bit kaka med glasyr, inlagd frukt och en chokladmjölk. Nyttigt :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0