bloglovin CamillaPedersen's Profile Page

Kulturchock part 2

För att fortsätta på min kulturchock-lista, här är del 2!

När människor här tycker att Sverige är konstigt för att vi inte har drive thru-banker, -apotek, -ATM-maskiner och -fik. "But why would you get out of the car if you don't have to?" Haha, bra fråga Amerika.

• Något av det jag märker av mest är att ingen någonsin svär här. I Sverige är det inte så ovanligt att höra människor säga fan, jävla, helvete eller liknande, utan att det är en stor grej. Säger du däremot "shit" eller "God damn it" här så kan du bli avstängd från skolan, bli polisanmäld och få böter.

• En kulturchock med Louisiana är såklart alla rednecks, haha! Jag tror att minst hälften av eleverna på skolan antingen jagar (hjort, ekorre, vildsvin, anka, listan fortsätter...), rider rodeo eller kör "mud driving" med sina fyrhjulingar. Dessutom har alla stora trucks, lyssnar på country-musik, går i cowboyboots och -hatt till skolan. Vår skola har t o m ett fiskelag, som åker ut på floden och tävlar om vem som fångar flest fiskar! Haha, galet.

• När man handlar mat här behöver man knappt göra någonting själv. Man kommer med sin vagn till kassan, kassörskan lastar upp alla varor på bandet, skannar varorna, knuffar bort vagnen om du inte behöver den längre, du betalar för varorna och någon tonåring som jobbar i butiken packar dina kassar. Skönt!

• En sak jag fick veta häromdagen är att om man blir anmäld som sexförbrytare (i Louisiana räcker det att du är 18 och haft sex med en 17-åring, så är du en "sex offender") så skickar polisen ut "reklamblad" (flyers) till hela området du bor i och berättar att du är en sexförbrytare, med ditt namn och adress. Det finns även hemsidor där polisen skriver ut namn, adress och att du är en sexförbrytare. Vet inte vad jag ska säga om det? Galet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0